УДК
658.012
А. Ю. Білоусова
МОНІТОРИНГ
СТАНУ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ВНЕСЕННЯ ЗМІН У СТРАТЕГІЮ, ЩО РЕАЛІЗУЄТЬСЯ
Метою статті є розгляд пропонованого концепту
стратегічного управління стосовно моніторингу стану зовнішнього середовища під
час реалізації стратегії підприємства. Методи
дослідження: спостереження, упорядкування, системно-структурний аналіз. Основні результати. Обґрунтовано
доцільність визнання головним положенням ідеології стратегічного управління
підприємством його мобільність (спроможність менеджменту підприємства до його
швидкого переходу від одних стратегічних рішень або навіть змісту стратегії до
інших у разі значних непередбачених змін в діяльності підприємства) та неможливість
визнання стратегічних рішень та стратегії остаточно закінченим управлінським
"продуктом" ‑ за сучасних умов слід очікувати їхніх постійних змін
(уточнень, корегувань, доповнень). Запропоновано ввести новий концепт
стратегічного управління підприємством ‑ постійний моніторинг стану зовнішнього
середовища, періодичний аналіз його результатів і, виходячи з них, внесення
змін до стратегії, що реалізується, обґрунтовано доцільність його уведення.
Розглянуто зміст моніторингу зовнішнього середовища у пропонованому концепті
(моніторинг параметрів), призначення його результатів та його вектори
(продукція, ринок, інновації, інвестиції) відповідно до векторів опису
діяльності підприємства та її ресурсного забезпечення в стратегіях підприємства
різного виду. Запропоновано сукупність показників та якісних оцінок з
використанням у разі потреби експертного оцінювання для моніторингу стану зовнішнього
середовища за кожним із векторів стратегії підприємства.
Ключові
слова:
стратегічне управління, стратегія, ідеологія, концепт, моніторинг, вектор,
показник.
А. Ю. Белоусова
МОНИТОРИНГ
СОСТОЯНИЯ ВНЕШНЕЙ СРЕДЫ ДЛЯ
ВНЕСЕНИЯ ИЗМЕНЕНИЙ В РЕАЛИЗУЕМУЮ СТРАТЕГИЮ
Целью
статьи
является рассмотрение предлагаемого концепта стратегического управления по
мониторингу состояния внешней среды во время реализации стратегии предприятия. Методы исследования: наблюдение,
упорядочивание, системно-структурный анализ. Основные результаты. Обоснована целесообразность признания главным
положением идеологии стратегического управления предприятием его мобильности
(возможность менеджмента предприятия его быстрого перехода от одних
стратегических решений или даже содержания стратегии к другим в случае значительных
непредвиденных изменений в деятельности предприятия) и невозможность признания
стратегических решений и стратегии окончательно законченным управленческим
"продуктом" ‑ при современных условиях следует ожидать их постоянных
изменений (уточнений, исправлений, дополнений). Предложено ввести новый концепт
стратегического управления предприятием ‑ постоянный мониторинг состояния
внешней среды, периодический анализ его результатов и, исходя из них, внесение
изменений в реализуемую стратегию, обоснована целесообразность его введения.
Рассмотрено содержание мониторинга внешней среды в предлагаемом концепте
(мониторинг параметров), назначение его результатов и его векторы (продукция,
рынок, инновации, инвестиции) в соответствии с векторами описания деятельности
предприятия и ее ресурсного обеспечения в стратегиях предприятия разного вида.
Предложена совокупность показателей и качественных оценок с использованием в
случае необходимости экспертной оценки для мониторинга состояния внешней среды
по каждому из векторов стратегии предприятия.
Ключевые
слова:
стратегическое управление, стратегия, идеология, концепт, мониторинг, вектор,
показатель.
А.Yu. Bilousova
CORRELATION
OF THE STRATEGY BEING REALIZED WITH THE MONITORING OF ENVIRONMENT
Article object: consideration
of proposed aspect of strategic management concerning monitoring the external
environment while implementing enterprise strategy. Research methods: observation, ordering, system-structural
analysis. Main results: It is grounded
to consider mobility as the main idea of enterprise strategic management
ideology. Such mobility is proposed to be understood as the ability of
enterprise management to quick shift from one strategic decisions to other of
even to changing the strategy content in case of significant unpredictable
changes in enterprise activity. The other main idea of enterprise strategic
management ideology is the impossibility to consideration of strategic
decisions and strategy as the finalized managerial product – in modern
conditions they are expected to be changed, added, specified. The new concept
of enterprise strategic management is proposed and grounded. Such concept is
the constant monitoring of external environment, periodical analysis of its
results and basing on their results changing the enterprise implementing
strategy. The content of external environment monitoring in proposed concept (parametrical
monitoring), result purposes and its vectors (production, market, innovations,
investments) according to vectors of enterprise activity description and its
resource providing in diverse enterprise strategies is considered. The
aggregate of indicators and qualitative evaluations based on expert evaluations
methods is proposed for monitoring the external environment by the every of
enterprise strategy vectors.
Keywords: strategic management, strategy,
ideology, concept, monitoring, vector, indicator.
Інформація про авторів:
Література
1.
Гараедаги Дж. Системное мышление: Как управлять хаосом и сложными процессами:
Платформа для моделирования архитектуры бизнеса / Джамшид Гараедаги / [науч.
ред. Е. В. Кузнецова] ; пер. с англ. Е. И. Недбальской. — Минск: Гревцов Паблишер,
2007. — 480 с.
2. Гурнакова Л. Н.
Методические основы анализа конкурентной среды, измерения концентрации и силы
рынка / Л. Н. Гурнакова // Актуальные вопросы экономики и управления : материалы
междунар. заоч. науч. конф. 16-17 апреля 2011 г. Т. I. — М.: РИОР, 2011. — С. 9-12.
3. Зуб А. Т. Системный
стратегический менеджмент: методология и практика : [монография] / А. Т. Зуб,
М. В. Лактионов. — М.: Генезис, 2001. — 752 с.
4. Князева И. В.
Антимонопольная политика в России : учеб. пособ. для студентов вузов / Ирина Викторовна Князева. — 4-е изд. испр. — М.: Омега-Л,
2009. — 496 с.
5. Отенко И. П.
Стратегическое управление потенциалом предприятия : [монография] / Ирина
Павловна Оленко. — Х.: изд. ХНЭУ, 2006. — 256 с.
6. Bai J. S. International Differences in Industrial Structure: Eight
Nations in the 1950 s. / Joe S. Bai. — New Haven, 1966.
7. Wilcox C. Competition and Monopoly in American Industry / C. Wilcox. — Westpost, 1970.
|