Ільчук П. Г.
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА
КЛАСИФІКАЦІЯ ТЕОРІЙ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ
Вступ: Актуальність дослідження
теорій інтернаціоналізації підприємств зумовлюється як необхідністю
удосконалення теоретичних та прикладних засад управління підприємствами у
зв’язку із сталим підвищенням рівня інтернаціоналізації їхньої діяльності, так
і необхідністю врахування нових чинників, вплив яких проявляється під час
інтернаціоналізації діяльності підприємств. Мета: Уточнення сутності категорії «інтернаціоналізація підприємств»,
узагальнення та класифікація теорій інтернаціоналізації підприємств. Методи: Логічного і порівняльного
аналізу, метод групування, метод дедукції. Результати:
Систематизовано визначення економічної категорії «інтернаціоналізація підприємств»
та на їхній основі запропоновано власне трактування сутності
інтернаціоналізації підприємств. Досліджено, узагальнено та класифіковано
основні теорії інтернаціоналізації на п’ять
груп за ознакою основного чинника інтернаціоналізації. Висновки: Під час ухвалення управлінських рішень щодо
інтернаціоналізації підприємств необхідно керуватися положеннями основних
теорій інтернаціоналізації з метою досягнення конкурентних переваг на
зарубіжних ринках.
Ключові
слова: інтернаціоналізація,
теорії інтернаціоналізації підприємств, класифікація, стратегія, стратегічне
управління
Ильчук П. Г.
ОБОБЩЕНИЕ И
КЛАССИФИКАЦИЯ ТЕОРИЙ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИИ ПРЕДПРИЯТИЙ
Введение: Актуальность исследования теорий интернационализации
предприятий обусловлено как необходимостью усовершенствования теоретических и
прикладных основ управления предприятиями в связи с постоянным повышением
уровня интернационализации их деятельности, так и необходимостью учета новых
факторов, влияние которых проявляется при интернационализации деятельности предприятий.
Цель: Уточнение сущности категории
«интернационализация предприятий», обобщение и классификация теорий
интернационализации предприятий. Методы:
Логического и сравнительного анализа, метод группировки, метод дедукции. Результаты: Систематизированы определения
экономической категории «интернационализация предприятий» и на их основе
предложено собственную трактовку сущности интернационализации предприятий.
Исследовано, обобщенно и классифицировано основные теории интернационализации
на пять групп по признаку основного фактора интернационализации. Выводы: При принятии управленческих
решений по интернационализации предприятий необходимо руководствоваться
положениями основных теорий интернационализации с целью достижения конкурентных
преимуществ на заграничных рынках.
Ключевые слова: интернационализация, теории интернационализации
предприятий, классификация, стратегия, стратегическое управление
Ilchuk P. H.
GENERALIZATION
AND CLASSIFICATION OF THEORIES OF INTERNATIONALIZATION OF ENTERPRISES
Introduction: Importance of research of theories
of internationalization of enterprises is determined by the need to improve
theoretical and applied principles of business management in relation to a
steady increase of the level of internationalization of their activities, and
the need to take into account new factors whose influence is manifested in the
internationalization of enterprises. Aims
and Objectives: Clarifying the category "internationalization of
enterprises", synthesis and classification of theories of internationalization
of enterprises. Methods: Logical and
comparative analysis, method of grouping, the method of deduction. Results: Definitions of the economic
category "internationalization of enterprises" have been systemized
and on their basis a new interpretation of the concept of internationalization
of enterprises has been suggested. The basic theories of internationalization
have been investigated, generalized and classified into five groups based on
the main factors of internationalization. Conclusions:
Decision-making on internationalization of enterprises should be guided by the
provisions of the basic theories of internationalization in order to achieve
competitive advantages in foreign markets.
Key words:
internationalization, theory of internationalization of enterprises,
classification, strategy, strategic management.
Література
1.
Безчасний
Л. Тенденції на світовому ринку капіталів та їх вплив на інвестиційну
діяльність в Україні / Л. Безчасний, С. Онишко // Економіка України. — 2001. —
№ 3. — С. 4-12.
2.
Вдовиченко
Ю. В. Теорії інтернаціоналізації економічної діяльності та розвитку
міжнародного бізнесу / Ю. В. Вдовиченко // Вісник Черкаського університету. —
2012. — № 4 (217). — С. 29-41.
3.
Гонта
О. І. Теоретичні підходи до регіоналізму в умовах глобалізації / О. І.
Гонта // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных
инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. Вип. 1., 2007. — С.
154-160.
4.
Гохберх О. Ю. Інтернаціоналізація рекламної індустрії
України: теоретичні основи дослідження, тенденції та проблеми / О. Ю. Гохберх
// Культура народов Причерноморья. Проблемы материальной культуры –
Экономические науки. — 2011. — №216. — С. 35-39.
5.
Крапивний
І. В. Глобалізація: сутність, чинники та етапи розвитку / І. В. Крапивний //
Вісник СумДУ. Серія Економіка. — 2008. — № 1. — С. 129-137.
6.
Куриляк
В. Є. Менеджмент: міжцивілізаційні і міжкультурні основи : [монографія] /
В. Є. Куриляк. — К. : Кондор, 2010. — 482 с.
7.
Макуха
С. М. Україна в міжнародних економічних відносинах в умовах глобалізації /
С. М. Макуха. — Харків: Легас, 2003. — 352 с.
8.
Портер
М. Международная конкуренція / М. Портер ; пер с. англ. — М.: Междунар. отношения, 1993. — 896 с.
9.
Ткач
О. В. Методологічний зміст понять інтернаціоналізація, інтеграція й глобалізація
в сучасній науці / О. В. Ткач // Економічний аналіз. — 2009. — № 4. — С.
65-68.
10. Чернецкий Ю. А.
Интернационализация социосферы и современная глобализация общественной жизни:
проблема соотношения понятий и процессов / Ю. А.Чернецкий // Методологія,
теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. — 2008. —
№ 14. — С. 28-32.
11. Buckley P. The future of the
multinational enterprise / P. Buckley, M. Casson. — London:
Macmillan, 1976.
— 112 р.
12. Caves R. International
corporations: The industrial economics of foreign investment / R. Caves //
Economica. — 1971. — Vol. 38, Issue 149 (Feb). — Р. l-27.
13. Coase
R. The nature of the firm / R. Coase // Economica. — 1937. — Vol. 4, Issue 16 (Nov). — Р. 386-405.
14. Dunning J. The determinants of
international production / J. Dunning // Oxford Economic Papers. — 1973. —
Volume 25 (3). — Р. 289-335.
15. Dunning J. The Eclectic (OLI) Paradigm of International Production:
Past, Present and Future / J. Dunning // International Journal of the
Economics of Business.
— 2001.
— Volume 8 (2). — Р. 173-190.
16. Dunning J. The Eclectic Paradigm as an Envelope for Economic and
Business Theories of MNE Activity / J. Dunning // International Business
Review. — 2000. — Volume 9 (1). — Р. 163-190.
17. Dunning J. The eclectic paradigm of international production: and some
possible extensions / J. Dunning // Journal of International Business
Studies. — 1988. — Volume 19 (1). — Р. 1-31.
18. Dunning J. Towards an eclectic
theory of international production / J. Dunning // Journal of International
Business Studies. — 1980. — Volume 11 (1). — Р. 9-31.
19. Epstein E. H. Globalization of
Education // Encyclopedia of Education / Editor in Chief J. W. Guthrie. — 2nd
ed. — New York etc.: Macmillan Reference USA, 2003. — Vol. 3. — P. 936-940.
20. Hennart J. A theory of
multinational enterprise / J. Hennart. — Michigan: Michigan
University Press, 1982.
— 201 р.
21. Hollensen S. Global marketing
/ S. Hollensen. — Edinburgh: Pearson Education, 2007. — 714 р.
22.
Hymer S. The
International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign
Investment / S. Hymer. — Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology,
1960. — 198 p.
23. Kindleberger C. American Business Abroad: six lectures on direct
investment / C. Kindleberger. — CT: Yale University
Press, 1969. — 225 р.
24.
Knickerbocker F. Oligopolistic Reaction and Multinational
Enterprise / F. Knickerbocker. — Boston: Division of Research, Graduate School of Business
Administration, Harvard University, 1973. — 236 р.
25.
Malhotrа
N. Internationalization and Entry Modes: Multi-Theoretical Framework and
Research Propositions / N. Malhotra, J.
Agarwal, F. Ulgado // Journal of International Marketing. — 2003. — Volume 11, Issue 4. — Р. 1-31.
26.
Rugman A. Internalization theory and corporate international
finance / A. Rugman // California Management Review. — 1980. — Volume 23 (No. 2). — Р. 73-79.
27.
Siroen J.-M. L’international n’est pas le global: Pour un
usage raisonne du concept de globalization / J.-M. Siroen // Rev. d’economie
polit. — P., 2004. — A. 114, N 6. — P. 681-698.
28. Williamson O.
Transaction cost economics: how it works; where it is headed / O. Williamson //
De Economist. —
1998. — Volume 146, No. 1. — Р. 23-58.
Інформація
про авторів:
Ільчук П. Г. – кандидат економічних наук,
доцент кафедри фінансів Національного університету "Львівська
політехніка", м. Львів, Україна.
Текст статті
|